Čokoláda pro zdraví

Cokolada pro zdraviNázev čokoláda pochází z aztéckého slova xocolatl, což je označení pro hořkou vodu. Moudří Mayové a Aztékové totiž věděli, že tajemství kvalitní čokolády rozhodně netkví v její přeslazenosti.

Dnes se v obchodech setkáváme s obrovským množstvím čokolád různých složení, tvarů a příchutí. Čokolády hořké, bílé, mléčné, ochucené kávovým, mentolovým, ovocným aroma, s bublinkami vzduchu, s přidanými oříšky, rozinkami, cereáliemi, sušeným ovocem… V období adventu a velikonoc jsou regály plné čokoládových mikulášů, čertů, zajíčků, vajíček a figurek. Jsou ale všechny skutečně z čokolády?

Čokoláda se vyrábí z kakaových bobů, které se fermentují a suší na slunci a poté opraží, aby se rozvinula jejich chuť. Pražené se vyloupou a rozemelou (některé čokolády jsou vyrobené i z nepražených kakaových bobů). Během mletí se v kakaových bobech rozpouští tuk a vzniká tak hořká a tučná kakaové hmota, které je základem čokolády. Dalším produktem mletí je kakaové máslo a kakaový prášek (na prášek rozdrcené zbytky bobů po odstranění kakaového hmoty a kakaového másla).

Pravá čokoláda je tedy hořká a je vyrobena výhradně smícháním kakaové hmoty a kakového másla bez jakýchkoliv přídavků jiných rostlinných tuků a kakaové sušiny má nejméně 35%. Mléčná čokoláda vzniká přidáním sušeného mléka a kakaové sušiny musí mít nejméně 25%. Bílá čokoláda neobsahuje kakaovou hmotu, čokoládovou chuť jí dodává pouze kakaové máslo, kterého musí mít nejméně 20%. Do všech čokolád se také přidává cukr.

Čokoláda s ekvivalentem. Podle stanov Evropské unie může být až pět procent kakaového másla v čokoládě nahrazeno jinými rostlinnými tuky – ekvivalenty. Nesmějí se chemicky upravovat a jejich přídavek musí být uveden na obale. Kakaové sušiny musí mít taková čokoláda nejméně 35%. V České republicem může být tento typ čokolády prodáván pouze ve formě polevy, nikoliv jako samostatná tabulka čokolády.

Nečokoládová čokoláda se vyrábí z řepného cukru a levných rostlinných tuků, které nahrazují kakaové máslo. Čokoládavý vzhled je zajištěn přídavkem kakaového prášku. V těchto typech cukrovinek jsou často použity částečně ztužené tuky, v nichž jsou ve vysokém množství zastoupeny trans – mastné nenasycené kyseliny, které jsou velmi nebezpečné z hlediska srdečně – cévních onemocnění. Také jednoduchý řepný cukr v nich použitý je rizikový pro rozvoj cukrovky a podobné cukrovinky by tedy neměly být konzumovány vůbec.

Jak si vybrat tu správnou?

Když najdete ve složení kakaovou hmotu a kakaové máslo, máte před sebou čokoládu. Pokud je ve složení uveden jen kakaový prášek a rostlinné tuky, pak se o čokoládu nejedná. Vyhláška tento druh výrobku přesně nedefinuje, takže může být označen jako třeba pochoutka, poleva nebo cukrovinka, ale výrazy „čokoláda“ nebo „čokoládový“ se na obale objevit nesmějí. Obecně je čokoláda kvalitnější čím větší je procento obsažené kakaové sušiny. Údaj o obsahu sušiny najdete vždy na obalu, na etiketě se složením.
Pozor na čokoládu na vaření – sice se tváří jako tmavá, ale obsah kakaové sušiny v ní není vysoký.

Čokoláda pro zdraví

Čokoláda hořká, tedy ta pravá, má mnoho pozitivních vlastností a to tím větší, čím vyšší je procento obsažené kakaové hmoty – vybírejte ty s alespoň 70% kakaové sušiny. Čokoláda je prospěšná pro svůj vysoký obsah flavonoidů, tedy látek, které působí jako antioxidanty, ve 100 g je jich až 53 mg. Dále obsahuje kofein a theobromin, tedy látky zvyšující postřeh a schopnost soustředit se. Čokoláda uvolňuje v těle hormony štěstí, takže zlepšuje náladu a obsahuje také několik důležitých minerálů – fluor, který zpevňuje zuby, draslík, který působí proti stresu a hořčík, který příznivě působí na funkce mozku, zabraňuje krevním sraženinám a trombózám a podporuje dobré dýchání. Třísloviny obsažené v čokoládě zase ničí bakterie v ústech.
Obzvláště hodnotná je čokoláda vyrobená z nepražených kakaových bobů – tyto boby jsou ušetřeny tepelného zpracování a zachovávají si tak vyšší obsah prospěšných flavonoidů i ostatních látek.

Všeho s mírou

Čokoláda i přes své pozitivní vlastnosti stále obsahuje velké množství tuku (i u velmi kvalitních čokolád je to minimálně 40 g na 100 g čokolády). Tento tuk navíc patří mezi tuky nasycené a tak by čokoláda neměla být ani pod záminkou obsahu flavonoidů konzumována příliš často. Navíc i kvalitní tmavá čokoláda je kalorická, porovnejte:
100 g hořké čokolády má cca 2080 kJ
100 g mléčné čokolády má cca2160 kJ
100 g bílé čokolády má cca 2260 kJ

Pokud tedy rádi mlsáte, vynechejte cukrovinky s obsahem rostlinných tuků a mléčné čokolády a raději si občas dopřejte kousek kvalitní hořké čokolády.

Nevíte jak správně mlsat? Potřebovali byste radu se sestavením zdravého či redukčního jídelníčku? Odborníci ve Wellnessia Vám poradí a sestaví nutriční plán na míru.
www.wellnessia.cz

Napsat komentář