Houbová mánie

Houbová manieHoubaření je u nás velmi oblíbené

Ročně si Češi domů z lesa odnesou téměř 20 tun hub! Jsou ale vhodné pro zdravé vaření udržení štíhlé linie?

Energetická hodnota 100 gramů hub je okolo 100 kJ, což je 5krát méně než např. 100 g hovězího a kuřecího masa nebo vajec, 12krát méně než stejné množství vepřového, luštěnin, chleba nebo medu.
Asi 90 % obsahu hub je tvořeno vodou, zbytek tvoří bílkoviny (z nich některé esenciální, tedy takové, které se organismus nedovede sám vytvořit) a sacharidy – hlavně vláknina. Díky vysokému obsahu vlákniny se houby dlouho tráví. Houby jsou také bohaté na minerální látky, zejména draslík, vápník, fosfor, sodík, mangan – záleží na půdě, ve které houby rostou. V houbách jsou obsaženy také vitamíny, např. provitamin A a vitamíny skupiny B.
Velkou předností hub je, že neobsahují žádné tuky, díky čemuž mají nízkou energetickou hodnotu. Ale pozor – smažení a příprava na oleji z hub spolehlivě vytvoří kalorickou bombu, proto houby raději duste nebo vařte.

Houby jsou vhodné pro redukční dietu, mají velký objem a díky velkému množství vlákniny vydrží pocit sytosti po jídle i několik hodin. Vláknina hub také podporuje růst „přátelských bakterií“ ve střevech, a tím i posiluje imunitu těla a dobrou kondici celého zažívání. Pro nízký obsah jednoduchých sacharidů (cukrů) se houby uplatní i v diabetické dietě.
Za normální dávku se pokládá pokrm připravený asi ze 100 až 200 dkg čerstvých hub na jednoho strávníka, přičemž záleží na druhu konzumovaných hub. Například lišek a václavek, které mají tuhou dužninu, je lépe sníst méně než např. žampiónů a jiných hub s měkkou dužninou.

Na co si dát pozor?

Houby rády „nasávají“ jedovaté látky z okolí – např. kadmium, rtuť, olovo a radioaktivní látky. Není je tedy vhodné sbírat ve městech, u silnic a v okolí velkých průmyslových objektů.
U některých lidí mají houby dosti velkou schopnost vyvolávat alergie. Tzv. alimentární (potravinové) alergie na houby se projevují průjmy.
Houby také nejsou vhodné pro lidi s chorobami ledvin nebo trávicího ústrojí.

Houby a děti

Děti do tří let by houby neměly jíst kvůli těžší stravitelnosti vůbec. Děti samy je většinou instinktivně odmítají. Až do dospělosti je potom lepší podávat dětem houby spíše zřídka, v malých porcích a dobře tepelně zpracované.

Úprava hub

Čerstvé houby mají krátkou trvanlivost (asi 1-2 dny) a je třeba je hned po příchodu domů důkladně očistit a podle potřeby zpracovat.
Stravitelnost hub podpoříte, jestliže je před úpravou mírně osolíte a naložíte do vody se šťávou z citronu nebo alespoň šťávou z citronu pokapete. Tvrdší houby by se měly dusit nejméně 25 až 30 minut.
POZOR – houby se nesnášejí s alkoholem, alkohol jejich trávení rozhodně neurychluje. Rozhodně není vhodné víno, které s houbami kvasí.

Houby zavařené

Houby již tepelně zpracované, které jsou k dostání v kovových nebo skleněných (jsou vhodnější) konzervách mají zhruba stejnou kalorickou hodnotu jako houby syrové a mohou tedy být využity v redukční dietě. Volte vždy zavařeniny bez přídavku octa. Pokud si houby nakládáte sami, vyberte také recept bez octa, případně použijte jako náhradu umeocet – výrobek původem z Japonska, připravený ze švestiček umeboshi. Tento přípravek neobsahuje alkohol a díky obsahu minerálních látek a enzymů při trávení hub (i jiných jídel) pomáhá.

Zdraví z Asie

V Číně a Japonsku jsou už velmi dlouho známy a používány běžně jako bylinky houby podporující metabolismus. V obchodech se zdravou výživou jsou i u nás k dostání asijské houby shiitake, reishi, maitake a hiratake. Tyto houbičky mají protirakovinnné, protiplísňové, antibakteriální, antiparazitální a protiinfekční účinky. Navíc podstatně zvyšují imunitu organismu, posilují játra, snižují hladinu cholesterolu a upravují krevní tlak.
Tyto houby se hodí čerstvé i sušené do zeleninových salátů a těstovin, mohou se přidávat do omáček, polévek či pod maso. V sychravém období si můžete udělat z asijských hub i čaj proti nachlazení: kupte si houby shiitake, rozdrťte je , dejte do šálku a přelijte 250 ml horké vody. Nechte 15 minut luhovat a pijte po malých doušcích.

V našich končinách má podobně zázračné účinky hlíva ústřičná. Samotná hlíva se musí dobře tepelně zpracovat, na trhu jsou ale k dostání i výtažky v podobě tablet nebo sirupu, které jsou vhodní i pro děti jako doplněk podpory imunitního systému.

Rádi vaříte, ale nevíte jak zacházet s neobvyklými potravinami nebo se obáváte experimentů? Máte nadváhu a snažíte se ji přípravou vhodných jídel zredukovat a nedaří se? Poraďte se s odborníky – ve Wellnessia vám rádi poradíme s vařením zdravých dobrot i s redukcí váhy.

Příspěvek byl publikován v rubrice Články, Poradna fitženy a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář