Olivy a olivový olej

Olivy a olivový olejChcete si dopřávat opravdu dobrá jídla a zároveň udělat něco pro svou linii? Pak se zaměřte na středomořskou kuchyni. Je bohatá na ryby, křupavou zeleninu, čerstvé bylinky a hlavně na poklad jižních národů – olivy a olivový olej.

Olivy

Olivy se sklízí na podzim, kdy jsou nejbohatější na antioxidanty a také na obsah olejů.
Nejprve se sklízí olivy zelené – tedy ty méně zralé, tvrdé, s nahořklou chutí. Po dalším dozrávání na stromě mění olivy svou barvu na červenou, tmavě fialovou a pak černou – černé olivy tedy nejsou jiným druhem oliv, jsou pouze později sklizené. Černé olivy jsou měkké a chutnají jemněji.
Další charakteristickou chuť získávají olivy zejména nakládáním, ať už ve slaném nálevu či v oleji, spolu s bylinkami a kořením.

Olivový olej

Olivový olej se vyrábí lisováním oliv, nejlépe do dvou dnů po sklizni. Nejkvalitnější – panenský – olej se získá mechanickým stlačením celých oliv za studena. Tímto postupem se v oleji zachová největší množství obsažených prospěšných látek. Vzniklá drť se dále zahřívá a znovu lisuje, čímž se získá již méně kvalitní stolní olej.
Panenský olivový olej se nejvíce hodí do studené kuchyně – salátů, dresinků a zálivek či k marinování. Můžete jím nahradit i máslo – stačí jen trochu pokapat krajíc celozrnného pečiva. Ostatně pita chléb a olivový olej jsou tradiční snídaní po staletí v mnoha středomořských zemích.
Rafinovaný stolní olivový olej je více odolný vůči teplotě a je tedy možné jej využít i pro pečení či restování.

Olivy a zdraví

Olivy jsou velmi bohaté na velké množství živin – obsahují vitamín A, E a K, dále minerály vápník, draslík, hořčík a železo a vysoký je i obsah antioxidantů. Velmi důležitý je vysoký obsah nenasycených tuků – z celého obsahu tuků je to až 70%. Díky svému výjimečnému složení mají olivy a olivový olej velmi pozitivní vliv na zdraví – nenasycené tuky se podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a tím významně přispívají k prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Díky své nahořklé chuti podporuje olivový olej tvorbu žaludečních šťáv a mírným projímavým účinkem pomáhá také vylučování. Pravidelná konzumace olivového oleje podporuje celkovou detoxikaci organismu, pomáhá jako lék při žlučníkových potížích, a mírnění žlučníkových záchvatů.

3 komentáře u “Olivy a olivový olej

  1. díky za tip, není to zlý…ten citronovej je fakticky mňam, takže olivovy klub joo!

  2. Jj, taky jsem testla olivový klub, ten dop je hodně výrazný, ale ostatní jsou skvělé a za výbornou cenu, nejlepší je lemone s citronem.

  3. Pravda, pravda. Na olivový olej nedám dopustit. Na normální smažení a tak kupuju Monini Classico v Albertu, na saláty, marinády si většinou vozím z dovošky. Teď jsem zkusila olivový klub a asi k nim přejdu, dostala jsem zatím jeden balíček a jsem z těch olejů nadšená – jednak vyhovují chuťově, a cena je taky dobrá. tady to je: http://www.olivovyklub.cz

Napsat komentář